Strategic road safety plan as a control tool for the prevention of road accidents in a construction company in Barrancabermeja
Keywords:
Traffic accident, Road safety plan, Traffic, Road users, Strategic planAbstract
Road safety is a major issue in countries where rapid urbanization has led to an increase in vehicles and a decrease in pedestrian safety. The construction company ASA Constructions SAS in Barrancabermeja, Colombia, has a fleet of vehicles and machinery, but lacked a road accident prevention program; therefore, this research focused on structuring a Strategic Road Safety Plan (PESV) for the company, which complied with the requirements of Colombian regulations and which would promote a culture of prevention to reduce road accidents. The results showed that the company only complied with 17.69% of the requirements of the PESV, which led to the formulation of an action plan. The base documents of the PESV were designed and audits were carried out to measure the plan's performance. Once the PESV was in place, the first audit was conducted to verify improvements in the company. The study highlighted the importance of implementing effective road safety programs to reduce accidents and their associated negative effects.
References
Periodicals (Artículos de revista):
La Historia de la Seguridad Vial. [En línea]. Recuperado en: 18 marzo 2022. Disponible en: https://blog.123seguro.com/ar/posts/la-historia-de-la-seguridad-vial/
Giraldo, J. Diseño del Plan Estratégico de Seguridad Vial en La Planta Murcia construcciones S.A.S Proyecto Cambao- Albán. [En línea]. Recuperado en: 10 febrero 2022. Disponible en: https://cutt.ly/bPpeQla
Hidalgo, E. y Campuzano, J. Motivos de uso y no uso de puentes
peatonales en la Ciudad de México: la perspectiva de los peatones. [En línea]. Recuperado en: 25 marzo 2022. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/106/10618968004.pdf
Rodríguez J, Camelo F, Chaparro P. Seguridad vial en Colombia en la década de la seguridad vial: resultados parciales 2010-2015. Rev Univ Ind Santander Salud. 49(2): 290-299. D
Montealegre J, & Garzón J. (2021). Puntos críticos de accidentes de tránsito en Ibagué, Colombia. Estudios Demográficos y Urbanos, 36 (2), 673-715. https://doi.org/10.24201/edu.v36i2.2035
Books (Libros):
Hijar, M. El crecimiento urbano y sus consecuencias no planeadas. El caso los atropellamientos. Caleidoscopio de la salud. México: Funsalud; 2003. pp. 89-97
MINISTERIO DE SALUD. Lineamientos de promoción de la salud y educación para el comportamiento humano. Bogotá, 1995. Editorial Hamburgo.
Vardaki, S. y Yannis, G. (2013). Investigating the self-reported behavior of drivers and their attitudes to traffic violations. Journal of Safety Research, 46, 1-11
Technical Reports (Informes técnicos):
MINISTERIO DE TRABAJO. Decreto 1072 de 2015. [En línea]. Recuperado en: 09 abril 2022. Disponible en: https://www.mintrabajo.gov.co/documents/20147/0/DUR+Sector+Trabajo+Actualizado+a+15+de+abril++de+2016.pdf/a32b1dcf-7a4e-8a37-ac16--c121928719c8
MINISTERIO DEL TRABAJO. Resolución 0312 de 2019. [En línea]. Recuperado en: 09 abril 2022. Disponible en: https://safetya.co/normatividad/resolucion-0312-de-2019/#a32
MINISTERIO DE TRANSPORTE. Guía Metodológica para la elaboración del Plan Estratégico de Seguridad Vial. [En línea]. Recuperado en: 10 febrero 2022. Disponible en https://www.mintransporte.gov.co/descargar.php?idFile=11361
MINISTERIO DE TRANSPORTE. Resolución 1231 de 2016. [En línea]. Recuperado en: 09 abril 2022. Disponible en: https://cutt.ly/VHT8t4i
ORGANIZACIÓN MUNDIAL DE LA SALUD. Salve VIDAS – Paquete de medidas técnicas sobre seguridad vial. [En línea]. Recuperado en: 10 febrero 2022. Disponible en: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/255308/978924351102-spa.pdf
UE-OSHA. Peligros y riesgos para los conductores en el transporte por carretera. [En línea]. Recuperado en: 25 marzo 2022. Disponible en: https://www.intedya.com/internacional/546/noticia-peligros-y-riesgos-para-los-conductores-en-el-transporte-por-carretera.html
Published
Issue
Section
License
Este obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-CompartirIgual 3.0 Unported.